Deltakerne oppsummerer høstens ScaleUp: – Ti av ti på kvalitet
Årets siste samling i høstens ScaleUp ble rundet av 27. november. Etter uker med intens jobbing, nye perspektiver og krevende refleksjoner fikk deltakerne sette punktum sammen – og dele hva denne reisen faktisk har betydd for dem. Reaksjonene viser et løp som både utfordrer og løfter vekstbedrifter på en måte som oppleves relevant, konkret og inspirerende.
Bildet: Det var mye humor i ekspertpanelet på den siste samlingen i høstens ScaleUp-løp. Foto: ÅKP / Anne Marthe Vestre Berge.

Asgeir Sæbø og Ernestine Fanjara fra InnoLipid forteller at ScaleUp har hjulpet dem med å flytte blikket fra teknologi til marked.
— Det har vært veldig kjekt å være med på dette, for vi trengte å få en slik vinkling på ting. Vi er langt inne i teknologi, men nå klarte vi å vinkle oss litt over på det som er viktig for bedriften, sier Asgeir.
— Det har vært en lærerik reise. Vi har lært ganske mye, og så har vi på en måte gått fra en forskningstankemåte til en tanke rettet mer mot salg, markedsføring og forretning, fortsetter Ernestine.
Skiftet har gitt konkrete ringvirkninger.
— Vi føler oss bedre rustet til videre vekst nå. Dette har hjulpet oss videre til å se et bredere perspektiv på alt, sier Asgeir.
— Vi har gått fra å se ting fra vårt ståsted til å se ting fra kundenes ståsted. Vi forstår mer hvordan kundene oppfatter produktet vårt nå, avslutter Ernestine.
Les mer om ScaleUp her
Ekspertpanelet: – En energiboost
Gjennom programmet fikk deltakerne tett dialog med eksterne eksperter. Marius Koksvik beskriver det som både inspirerende og meningsfullt:

— Det er veldig kjekt å komme seg ut og se nye case og få høre hva som foregår. Det er mye spennende, så det er givende. I tillegg håper jeg å gi tilbakemeldinger som kanskje er nyttige for mottakerne.
Glen Bradley løfter frem nettopp energien i rommet:
— Det er energiboost å komme hit, og se hva slags bredde det er både i kreativitet og pågangsmot. Her er det mange selskaper som med begrensede ressurser har satt i gang ganske lange løp. De nekter å gi seg og begynner nå å bryte gjennom og få relativt vesentlige kontrakter.
Han har også et tydelig råd til vekstbedrifter:
— Jeg oppfordret dem til å øve på heispitchen fordi når man jobber med å bygge selskapet så er man veldig detaljert. Det er lett å glemme at når man skal kommunisere med andre må man først ta første trappetrinnet og slippe dem inn i sin verden, og da må man gjøre det veldig enkelt sånn at det kan forstås hva slags problem det er de prøver å løse.
Hide Industry: – Ti av ti på kvalitet
For Lise Trehjørningen og Lars Jakob Nagelsaker fra Hide Industry har ScaleUp vært langt mer enn forventet.

— Jeg hadde forventninger, men dette ble mye mer enn det jeg trodde det skulle bli. Det er veldig kompetente folk på ÅKP, alle som har hatt en rolle i dette løpet har imponert oss. Det er svært inspirerende. Vi har lært mye om ting vi ikke har visst, og hva vi må fokusere på. Jeg er rett og slett bare veldig imponert over opplegget, sier Lise.
— Det vi har lært her har tvunget oss til å jobbe med prosess, som er veldig viktig nå med tanke på den innovasjonstakten som kreves og at vi nå må integrere produktene våre i et veldig høyt tempo, supplerer Lars Jakob.
Avslutningsvis summerer Lise opp opplevelsen slik:
— Alt i alt har det vært ti av ti på kvalitet. I tillegg var det en fin gruppe generelt, hvor alle har vært villige til å dele. Vi har lært veldig mye av de andre bedriftene som vi har gått løpet sammen med.
Les også: Spissing og vekst med ÅKP ScaleUp
Et bredt faglig spenn
Ina Eldøy i ekspertpanelet fremhever mangfoldet i deltakerporteføljen:

— Det har vært stor og god variasjon i casene, med mye kompetanse og spennende prosjekter.
For Stein Bjørhovde og Runar Aasen fra B&A Software ble ScaleUp en vekker og en verdifull sparringsarena.

— Dette har vært veldig lærerikt. Det som er spesielt med oss er at vi har drevet på lenge. Det vi har oppdaget nå er at vi må rigge ting på en spesiell måte for å kunne vokse. Vi må få på plass interne prosesser for at det skal kunne skje, sier Runar.
Stein legger til:
— Om man ser dette fra en annen vinkel så synes jeg det har en verdi bare å komme seg ut av kontoret og møte andre og få være i en slik prosess. Og én ting er de konkrete verdiene man får i form av tilbakemeldinger på det man jobber med, så oppdager man ofte en verdi eller at det kommer noe ut av det på sikt som man ikke tenkte på før man meldte seg på.

Vil du se alle bildene fra denne samlingen? Klikk her.
Runar trekker fram læringen som ligger i å møte andre bedrifter:
— Det å møte deltakerne fra andre bedrifter har vært veldig lærerikt. Også særlig fordi bredden har vært så stor. Vi har fått litt ny giv og helt konkret nytte av dette løpet.
Stein verdsetter åpenheten i rommet:
— Jeg synes det har vært så bra at vi ikke bare har fått presentert suksesshistoriene, men også historier om hvorfor ting har gått galt. Hva som gjorde at noe gikk på trynet. Alle har oppturer og nedturer. Det er fint å høre at det har andre også.
Veien videre for Bjørn Bjerke og Vivian Larsgård-Ingebrigtsen
Også Bjørn Bjerke og Vivian Larsgård-Ingebrigtsen sitter igjen med viktige innsikter.

— Gjennom denne reisen har vi hatt oppturer og nedturer. Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger som handler om at vi må klargjøre hva vi selger. Vi må spisse produktet vårt både for at investorer og kunder skal forstå hva vi selger, sier Vivian.
Bjørn peker på det internasjonale potensialet:
— Det vi har lært er at produktet vi har er et produkt som må ut av Norge. Vi føler at vi har et unikt produkt, men Norge er ikke helt klar for oss.
Vivian oppsummerer opplevelsen slik mange kjenner den:
— Å treffe andre bedrifter har vært veldig spennende. Det fagmessige har vært veldig bra.
Sparebank 1 SMN: — Et meningsfullt engasjement
Også Arild Eiken og Britt Tøsse Aandal satt i ekspertpanelet under den siste samlingen, og reflekterer:

— Dette var veldig kjekt. Det er mange flinke folk der ute. Det er artig å få presentert noe som er helt forskjellig fra det jeg jobber med til daglig. Det er imponerende hvor idérike folk er, sier Britt.
Arild løfter frem vekstpotensialet han ser i bedriftene:
— Jeg bare henger meg på. Det er mange bra ideer og vi har blitt presentert bedrifter med betydelig vekstpotensiale, som kanskje ikke har greid å realisere det enda. Mange fine presentasjoner.
Som representanter for Sparebank 1 SMN, som er sponsor sier Arild at engasjementet fra banken sin side er mer enn velvilje:
— Som sponsor fra Sparebank 1 SMN er det veldig meningsfullt å bidra. Vi ønsker at disse bedriftene skal vokse og styrke grunnlaget for bedrifter i vårt lokalsamfunn. Så dette er ikke bare «snille penger». Vi ønsker å ta et samfunnsansvar og vi ønsker at regionen skal utvikle seg på næringssiden. Dette løpet fra ÅKP er noe av det mest spennende som finnes for vekst, for det er ikke bare typiske startup-bedrifter, men også bedrifter som allerede er i gang, men leter etter potensialet sitt til å virkelig bli store.
