Go to aakp.no
A PROGRAM IN

Petfood bedriftsnettverk staker ut veien videre

Petfood bedriftsnettverket var samlet i Ålesund for sin andre fysiske samling i forprosjektfasen. Dagen samlet aktører med innsikt i råstoff og ingrediensutvikling, regelverk, markedsmuligheter og merkevarebygging. Konklusjonen var tydelig: potensialet for norske marine ingredienser er stort – og det må løftes i fellesskap.

Blue Legasea
IMG_3793.jpeg

Hva kreves for å lykkes?

I løpet av dagen fikk deltakerne høre spennende innlegg fra Mattilsynet ved Ann-Cecilie Hansen, Innovasjon Norge ved Bente Bjørkedal, Peil ved Frank Dypshavn, NMBU ved Øystein Ahlstrøm og Tollak K. Krogsæter fra Hofseth Biocare.

Innspillene fra både deltakere og innledere peker på flere avgjørende forutsetninger for at norsk petfood-næring skal lykkes:

  • Tydelige rammer for godkjenning og dokumentasjon – for å sikre trygghet og tillit hele veien fra råstoff til forbruker.
  • Markedsforståelse og posisjonering – hvor merkevarebygging og historiefortelling bidrar til å løfte frem norske marine råvarer.
  • Erfaringer fra etablerte selskaper viste hvordan høy innovasjonskraft og langsiktig markedsarbeid kan åpne nye dører internasjonalt.

20251106_115447508_iOS.jpg
Bedriftsnettverk og innledere samlet for faglige innlegg.

En felles mulighet – og en felles innsats

Bente Bjørkedal fra Innovasjon Norge oppsummerte hvorfor samarbeidet er kritisk for å lykkes:

bente IN.jpg
Bente Bjørkedal fra Innovasjon Norge.
«Samarbeidet skal skape synergier som styrker deltakerbedriftene sin innovasjonsevne og konkurransekraft. For å få til et godt samarbeid er det viktig å være enige om hva en skal jobbe mot, ha en god plan og at alle deltakerne er like aktive og engasjert».

Samlingen ble avsluttet med en workshop der bedriftene drøftet strategi, aktiviteter og satsing for veien videre. Engasjementet var sterkt – rundt både innovasjonspotensialet og behovet for en samlet markedsinnsats.

Skjermbilde_10-11-2025_154424_www.fiskeribladet.no.jpeg
Stian Frivåg fra Orkla Health Ocean. Bildet er hentet fra fiskeribladet.no


Stian Frivåg fra Orkla Health Ocean var godt fornøyd:

«Vi har et stort utbytte av å være en del av et nettverk der vi kan utveksle erfaringer og kompetanse. Selv om vi på enkelte områder kan være konkurrenter, så har vi uten tvil stor gevinst av å samarbeide der vi har felles interesser. En fysisk samling som dette er viktig for å bygge tillit og et godt fundament for videre deling til nytte for alle parter.»


Veien videre

Etter en innholdsrik dag med variert faglig innsikt og gode diskusjoner, er medlemmene i nettverket nå enda klarere på hva de ønsker, og ser tydelig for seg veien mot et hovedprosjekt. Det er helt klart at aktørene enes om at nettverket gir merverdi - og at det skal utvikles videre nå som forprosjektet går mot ferdigstillelse.

Forprosjektet er finansiert av Innovasjon Norge.