Pär Larshans har over tretti års erfaring innen organisasjonsutvikling og HR, og blir i dag ansett som ekspert på det å bygge en god kultur rigget for vekst i virksomheter. Han er opptatt av hvordan næringslivet angriper bærekraft og vant allerede i 2009 VM-gull i bærekraftskommunikasjon. De siste årene har Larshans jobbet i industri- og avfallshåndteringsgiganten Ragn-Sells. På de årene har selskapet gjennomgått store endringer:
– Jeg har jobbet med snuoperasjoner i bedrifter, og det som enkelt sagt handler om å gå fra å være små og dårlige til å bli store og gode. I de åtte årene jeg har jobbet i Ragn-Sells har vi gått fra å tape penger til å være ekstremt lønnsomme. Samtidig har vi en enorm innovasjonskraft og får internasjonal oppmerksomhet for det.
For å få til dette er bygging av god kultur avgjørende, mener Larshans:
– Det handler om mye, men blant annet er det viktig hvordan man adresserer kulturen i en virksomhet, og får kulturen være med på å utvikle det samfunnet fremtiden behøver, samtidig som man kan gjøre forretning på det. Som: Hvordan kan jeg få ansatte til å kjenne på et større engasjement? Hvordan kan jeg få de ansatte til å føle at de er en del av det å hjelpe samfunnet framover? Hvordan kan vi få samfunnet til å etterspørre våre løsninger? Og hvordan kan jeg få andre til å fortelle historien om min bedrift? Får man til det koster markedsføringen svært lite.
Lurer du på hva ÅKP lederutvikling går ut på. Du finner mye informasjon ved å klikke her.
Forstå hva som kommer til å skje
Alt dette vil unektelig høres forlokkende ut for næringslivledere. Ifølge Larshans er tilnærmingen enklere å få til enn mange kanskje tror:
– Grunnlaget er egentlig organisasjonsutvikling. Jeg snakker om hvordan man kan forstå samfunnsutfordringer, forstå hva som kommer til å skje, og på den måten være med å lede utviklingen, sier Larshans, og legger til at sirkulærøkonomi er en del av dette:
– Grunnfilosofien min er at hvis jeg kan hjelpe andre til å forstå hva som er mulig, vil det igjen gi en positiv effekt til min bedrift i fremtiden. Jeg tror at hvis vi får alle til å tenke slik, tenke sirkulært, så jobber vi sammen på en måte som gagner alle parter. For i en sirkulærøkonomi konkurrerer man ikke på samme måte som i en markedsøkonomi. Vi snur rett og slett på hele forståelsen av økonomi og snakker ikke om konkurranse, men om samarbeid.
Larshans mener bestemt at dette også vil kunne løse rekrutteringsutfordringer mange bedrifter sliter med.
– Vi gir hverandre hjelp til ved å finne måter å samarbeide på slik at alle parter kan vinne. Da vil den yngre generasjonen tenke at «her er det gøy å jobbe». Slik blir det lett å rekruttere.
Kommer til Summit 2023
I høst, 9.-10. november, kommer Larshans til Geiranger for å få ledere i næringslivet i vår region til å "se lyset". Da arrangerer ÅKP ledersamlingen Summit 2023. Dette er en samling som er tenkt å bli en årlig hendelse.
– Næringslivsledere i vårt nettverk på mange hundre bedrifter har lenge etterspurt arenaer forbeholdt ledere. Det handler om å kunne diskutere problemstillinger på likefot og å kunne dele, og lære av, felles erfaringer, sier prosjektleder for ÅKP lederutvikling, Martha Gausdal.
Pär Larshans ser fram til Summit i Geiranger:
– Jeg gleder meg til å møte beslutningstakerne som forstår mulighetene som finnes, og så vil jeg gjerne jobbe sammen med dem og få forståelse for deres utfordringer. Jeg håper jeg kan bruke av min erfaring til å hjelpe, og dele kunnskap om hvordan samfunnsutfordringer faktisk kan drive virksomheter. Jeg vil snakke om trender og trendspaning. Samt hvordan man kan jobbe med kulturen i et selskap og forstå at man kanskje må endre på enkelte ting i den.
Nettopp dette er viktig, men følsomt, påpeker Larshans:
– Ofte er dette sensitivt. Man tenker, vi har en kultur, det er slik det er. Men kan man styrke det som er bra og ikke snakke om det som er mindre bra, da forsvinner det mindre gode til slutt.