Fortsetter arbeidet med å knytte bånd i verdikjeden
For å skape tettere kontakt mellom fiskeflåte og verdikjeden på land har vi nylig gjennomført en ny samling mellom fiskere, utstyrsleverandører, sjømatprodusenter og virkemiddelapparatet. Det er kull 2 i vårt prosjekt "Fra fartøy til marked- innovasjon og utvikling i fiskeflåten" som nå er i gang.
Under besøket hos Firmenich Bjørge Biomarin fikk vi lære om bioteknologiske prosesser som omgjør restråstoff til nydelige smaksforsterkere. Foto: Wenche Uksnøy.
Viktig med god kommunikasjon i alle ledd
En nøkkelfaktor for å lykkes med å øke verdien av marint råstoff er å involvere fiskere i de ulike prosessene i verdikjeden på land. Da trenger vi god kommunikasjon og samhandling i hele verdikjeden. Dette kom også tydelig frem da våre første nettverkssamlinger i «Innovasjon og utvikling i fiskeflåten – fra fartøy til marked» ble gjennomført. Ved å arrangere faglige samlinger med søkelys på teknologi, prosessering, omsetningssystemet, markedskrav, og innovasjons- og utviklingsprosesser ønsker vi å bidra til økt samhandling.
Tre samlinger med fokus på innovasjon og utvikling
Mangel på kommunikasjon kan føre til både misforståelser, og at vi går glipp av viktig innovasjon og verdiskaping. For å bidra til tettere kontakt mellom fiskeflåte og verdikjeden på land har vi nå gjennomført tre samlinger i Ålesund/Giske der vi har invitert til dialog mellom fiskere, utstyrsleverandører, sjømatprodusenter og virkemiddelapparatet. I løpet av samlingene har flere gode idéer blitt diskutert, både for å forbedre arbeidet om bord, og for å sikre at industrien på land får råstoff av riktig kvalitet. Dette er ideer som vi tar med oss videre.
Til Spania for å lære om marked og merkevarebygging
Nå rigger vi oss for en ny samling der vi skal lengre ut i verdikjeden og lære mer om markedet og merkevarebygging. I april tar vi medlemmene våre med på en markedsreise til Spania i forbindelse med sjømatmessa Seafood Expo Global i Barcelona. I tillegg til å besøke sjømatmessa skal vi blant annet besøke fiskemarked og butikker som selger sjømat.
Tusen takk
Tusen takk til både fiskerne og alle bedriftene som sammen har delt av sin kunnskap gjennom det faglige programmet under samlingen 7.-8. desember 2022: C Food Norway, Surofi - Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag, Møreforsking AS, FHF Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering, Doxacom, ÅKP/ Digicat, Optimar, Firmenich, Bluewild As, Ramoen As, Halstensen Granit, Nordic Wildfish og Nordnesgruppen.
Har du spørsmål om dette prosjektet? Ta kontakt med Janita Arhaug, prosjektleder fiskeri på tlf 922 50 970
Se kortfilm (1,5 min) satt sammen av bilder fra samlingen: