Wenche Uksnøy
Wenche Uksnøy er klyngeleder i NCE Blue Legasea. Klyngen skal bidra til å øke verdien – og bærekraftig utnyttelse – av villfanget marint råstoff, styrke våre medlemmers posisjon i markedet, og være en pådriver for samspill og sirkularitet i hele verdikjeden.
Hva er det med denne bransjen som engasjerer deg?
Siden jeg startet i denne jobben i 2016, og egentlig også i tiden FØR jeg startet med klyngearbeid, så har jeg alltid vært fasinert over evnen til nytenking og omstilling i denne bransjen. Om du har en mer operativ rolle, jobber i administrasjon, med salg og markedsføring eller er involvert i forskningsarbeid, så er mulighetsfokuset kombinert med å "tenke butikk" slående. Dette engasjerer meg og har vært en drivkraft også for meg i rollen som klyngeleder.
På vegne av klyngen og med tanke på hele bredden i klyngen, hvordan ser du på potensialet i årene fremover?
Jeg har sterk tro på at potensialet i marin og biomarin næring er stort. Her er rom for vekst og utvikling i mange år fremover, både når det gjelder å ta i bruk nye arter og utvikle nye produkter fra marint råstoff til konsument vennlige produkter og marine ingredienser. Norge er en fiskerinasjon med sterke røtter når det gjelder å leve av det havet byr oss, så om vi forvalter mulighetene våre godt, vil dette fortsette å skape arbeidsplasser, styrke bedriftenes globale posisjon og sørge for at Norge som fiskerinasjon fortsetter å utvikle seg. En slik utvikling kommer imidlertid ikke av seg selv, så vi må ha med politikere som skjønner å legge til rette for næringsliv og bedrifter som investerer i nyskaping og bygger arbeidsplasser.
Er det noe vi som bransje burde vært flinkere til?
Jeg syns bedriftene i marin og biomarin sektor er flinke på mange områder, men om det skulle være noe så kanskje det må å fortelle mer om det gode arbeidet som gjøres. Gjerne legge mer ressurser i kommunikasjon og markedsføring, og få frem budskapet om hvem vi er som næring og hvorfor denne næringen er viktig for verden. Jeg synes at bedriftene noen ganger er for beskjedne på egne vegne. Flere kan fremsnakke de sunne, bærekraftige og gode produktene som produseres og det solide arbeidet som gjøres hver dag hele året. Dette vil bidra til å skape forståelse og kunnskap om hvorfor vi skal spise mer fra havet, hvor viktig verdikjeden er og støtte opp under kunnskaps bygging mot det politiske miljøet i Norge.