Pet Food: Samarbeid og innovasjon for marint råstoff
NCE Blue Legasea, Orivo AS og flere andre engasjerte aktører tar nå initiativ til å etablere et bedriftsnettverk for pet food, med mål om å styrke norske bedrifters konkurransekraft innen fôr av marint råstoff til kjæledyr.

Mulighetsrom for marint råstoff i pet food-markedet
Det globale markedet for kjæledyrmat er i rask vekst, noe som representerer en stor mulighet for norske bedrifter. En rapport fra Euromonitor viser at marint basert Petfood i Europa har økt med 2,2 prosent i volum fra 2017 til 2022, og det forventes videre vekst frem mot 2026. Man ser at stadig flere av dyreeierne har økt bevissthet på innhold i fôret, og etterspør produkter med marine ingredienser. Samtidig er det fortsatt store mengder marint råstoff som ikke blir utnyttet. Dette åpner nye muligheter for norske aktører med tilgang på marint råstoff – en fisk kan tross alt mette flere enn man tror. Dette er mulig å lese mer om i kronikken av klyngeleder i NCE Blue Legasea, Wenche Uksnøy.
Mange norske bedrifter har allerede utviklet produkter innen segmentet, men opplever utfordringer med å etablere seg i de største salgskanalene internasjonalt. Med økende fokus på transparens og opprinnelse, åpnes det mulighetsrom for norske aktører som kan dokumentere kvalitet og bærekraft i sine produkter.
Fornøyde med Kick-off samlingen. Sophie Mathieu (DSM-Firmenich AS) og Silje Synnes Bjørke (NCE Blue Legasea).

Lang erfaring i bransjen og markedskunnskap. Hallgeir Sterten (Rimfrost krill AS).
Kick-off for Pet food
Onsdag 2. april ble kick-off for forprosjektet om marint råstoff i pet food gjennomført. Dagen var fylt med verdifulle diskusjoner, innsikt og samarbeid rundt muligheter for norske marine ingredienser i det voksende markedet for kjæledyrmat. Bedriftsnettverket består av NCE Blue Legasea, Orivo AS, Møreforsking, Eurofins F&F Testing, Rimfrost krill AS, DSM-Firmenich, Seagems Innovation AS og Orkla Health Ocean AS. Forprosjektet er finansiert av Innovasjon Norge.
Deltakerne fikk presentere sine virksomheter, delta i en mini-workshop for å definere produkt- og markedskategorier, samt kartlegge relevante messer og konferanser. I tillegg ga Hallgeir Sterten (Rimfrost krill AS) et faglig innblikk i trender og utfordringer innen pet food-markedet, mens Siw Bang Larsen (Innovasjon Norge) presenterte merkeordningen Made in Norway.

Ida Myrvang og Elisabeth Mostue (Seagems Innovations AS).
– Å skape en faglig diskusjon og åpne øynene for nye muligheter er viktig, dette nettverket kan bidra til kommersielle samarbeid på tvers av medlemsbedriftene og gi verdifull innsikt i et nytt marked, sier Ida Myrvang fra Seagems Innovations AS.
Ambisiøse mål for vekst og verdiskaping
Dette forprosjektet tar sikte på å utforske muligheter for tettere samarbeid mellom aktører i næringen, med mål om å skape økt verdi over tid. Gjennom felles innsikt og dialog ønsker vi å identifisere områder som kan styrke lønnsomhet, fremme bærekraftige løsninger og bidra til utvikling i markedet. Prosjektet har et nasjonalt perspektiv, der bedre utnyttelse av ressurser og deling av kompetanse kan gi positive ringvirkninger både for enkeltbedrifter og bransjen som helhet.

Svein Egil Stavem (Orkla Health Ocean AS), Hallgeir Sterten (Rimfrost AS) og Gjermund Vogt (Eurofins F&F Testing).
– For oss handler dette om å dra nytte av hverandres kompetanse, ved å samarbeide kan vi finne nye løsninger og skape verdi for hele bransjen, sier Svein Egil Stavem fra Orkla Health Ocean AS.
– Målet er å få penger på bunnlinja til industrien, vi må sørge for at resultatene fra dette arbeidet ikke bare havner i en rapport i en skuff, men blir implementert i praksis, sier Gjermund Vogt fra Eurofins F&F Testing.
Hallgeir Sterten fra Rimfrost AS understreker også viktigheten av markedsinnsikt: "Vi har et kundeperspektiv og kan bidra med oversikt over trender og applikasjoner. Gjennom dette nettverket kan vi forstå hva som kreves av leverandører og skape nye ideer sammen."
Svein Erik Haugmo (Orivo AS).
"Gjennom samarbeid kan vi senke garden mot hverandre og finne frem til konkrete produkter eller tjenester," sier Elisabeth Mostue. "Ideer og innovasjon vil komme automatisk når vi tenker sammen."
Sammen kan vi utvikle nye muligheter og jobbe spisset for å styrke posisjonen til marinbasert Pet food fra Norge i det internasjonale markedet. Vi gleder oss til fortsettelsen!